De Wet Bezava stelt andere eisen aan het CBBS

11 april 2022 Geschreven door: Flora van den Berg

Het CBBS is bedoeld om een theoretische schatting te onderbouwen met functies. Bij de invoering van het systeem was er protest dat het CBBS een black box zou zijn. Na een paar gerichte uitspraken van de Centrale Raad van Beroep werd het CBBS aangepast.

Daarmee werden de 3 of 5 functies, die door de arbeidsdeskundige uit het CBBS werden gekozen, controleerbaar. Op die manier bleef de vulling van het CBBS een gesloten systeem, maar kwam de werknemer nooit tekort. Er was verder niemand buiten het UWV die bekeek of de werknemer niet teveel kreeg. Dat was een interne aangelegenheid van het UWV, die hooguit werd beoordeeld door een stafmedewerker. Ondanks het overigens zeer verouderde borgingssysteem, de derde B van de afkorting CBBS, was er geen controle op de theoretische beoordelingen. Daartoe was het borgingssysteem -technisch- niet gebouwd. Er was ook geen belang voor het UWV. Dat is echter nu de werkgever direct of via de premie zelf de rekening betaalt eigenlijk niet anders.

Wat we de afgelopen jaren hebben geprobeerd is namens de werkgever die ontbrekende controle uit te oefenen. De Wet Bezava was mede met het doel een actievere schadelastbeheersing te realiseren ingevoerd. Werkgevers zouden dit beter kunnen dan het UWV als ze de regie kregen. Het lukt me echter nog niet het UWV en de rechter ervan te overtuigen dat er voor de controle vanuit het werkgeversperspectief van het UWV -aangepaste- instrumenten, dan wel meer informatie nodig is. Daardoor is wat het UWV niet deed en nu nog niet doet, het aan de poort beperken van de schadelast, ook voor de (ERD) werkgever onmogelijk. Zij kunnen na de poort invloed nemen, maar zij hebben in arbeidskundig opzicht geen controle op wat het UWV hen aan schade toebedeeld.

Het UWV heeft een bijzondere rol in het driepartijenstelsel (UWV-werknemer-werkgever) en laat zich niet controleren. Wel na een theoretische schatting door de beoordeelde werknemers, maar niet door de betalende werkgevers.

Hoe onafhankelijk is het UWV in het driepartijenstelsel? Heeft het UWV die rol sedert de Wet Bezava wel ingevoerd? Er lijkt in hun opstelling weinig veranderd, en is die rol voortbouwend op het driepartijenstelsel eigenlijk wel uitvoerbaar?

Ondertussen begint bij veel werkgevers het idee weer te overheersen van het CBBS als black box.

Gerelateerde artikelen